Norge har en av de beste yrkesfagutdanningene i verden, og det finnes rundt 200 ulike fag og svennebrev å velge mellom med utgangspunkt i ti fagområder.
De som «eier» yrkesfagutdanningen i Norge er fylkeskommunene, men et viktig bindeledd mellom skole, bedrift og fylkeskommuner, er et stort støtteapparat som bidrar sterkt til utviklingen av eksisterende og nye yrkesfag – nemlig opplæringskontorene.
Yrkesfag eller studiespes?
Vi vet at du kjenner på presset om å velge «riktig» linje på videregående skole. Kanskje er du veldig sikker på ditt valg. Kanskje er du litt usikker på om du skal velge yrkesfag eller studieforberedende. Det kan være skummelt å ta et valg når man har så mange muligheter, men kanskje litt spennende også. Dersom det ikke føles rett når du er i gang, kan du ta kontakt med rådgiveren din på skolen og snakke om det. Det finnes alltid en annen måte å gjøre ting på.
Det som er bombesikkert er at arbeidslivet trenger deg i jobb når du er ferdig med skolen, enten som lærling eller som student. Og akkurat nå trenger Norge over 10 000 nye fagarbeidere fra yrkesfag.
Velg lærlingeplass, ikke påbygg
Til deg som går andre året på yrkesfag – velg lærlingeplass, ikke påbygg. Å komme ut i læreplass kan være skummelt, men gir deg masse innsikt i arbeidslivet, du knytter verdifulle bekjentskaper, tjener penger under utdanningen og ikke minst, du opparbeider deg like verdifull arbeidserfaring. Arbeidslivet har sine regler og stiller krav til deg, men det er lærebedriften som har ansvaret for at du lærer det du skal slik at du gjennomfører fagprøven. Yrkeslivet trenger deg mer enn noen gang før. Du kan ta både påbygg og flere fagbrev etterpå. Husk at læretiden er starten på karrieren og utdannelsen din, ikke endestasjonen.
FAKTA
– Opplæringskontorenes Landsforening (OKL) ble stiftet i 2020.
– OKL ble formelt stiftet for noen få år siden og er en partiuavhengig forening som skal jobbe for saker som berører opplæringskontorene, lærebedriftene og fag- og yrkesopplæringen, uavhengig av bransje. OKL har i skrivende stund 131 opplæringskontor som medlemmer i sin forening.
– På hjemmesiden til OKL kan dere lese mer om sakene vi jobber med og ønsker å fremme i tiden fremover: ok-landsforening.no.
Kontakt et opplæringskontor
Til deg som er forelder til dagens ungdom – kontakt et opplæringskontor! Ungdommer i dag har mange retninger å velge mellom, og yrkesfag er ofte en vei inn i utdannelsen som gir masse energi, kunnskap og lyst til å studere videre etter endt læretid. Den nye opplæringsloven sikrer at man har rett til videregående opplæring til man har fullført den. Med andre ord, de kan bruke lengre tid på å fullføre. Det finnes løsninger for de som også ønsker å gå rett fra tiende trinn til full opplæring i bedrift, altså fire år som lærling. Det går også an å ta kompetanseprøve i et fag, altså deler av et fagbrev. Mulighetene er mange! Hos opplæringskontorene kan du få den informasjonen du som forelder trenger.
Opplæringskontoret og lærebedriften
For at en bedrift kan ta imot en lærling, må de være godkjent som en lærebedrift i sitt fylke. Bedriftene må sende inn søknad som viser hvordan de skal gi opplæring til lærlingene i hvert enkelt fag. En lærebedrift må ha faglige ledere og veiledere som kan faget slik at de kan lære lærlingene sine det de har krav på i forhold til læreplanen i faget. Noen lærebedrifter gjør dette selvstendig, mens veldig mange lærebedrifter får bistand til dette i samarbeid med sitt opplæringskontor. Forskning viser at gjennomføringsprosenten er langt høyere for lærlinger i bedrifter tilknyttet opplæringskontor.
Hva er et opplæringskontor?
Norge har i dag 340 opplæringskontor over hele landet. De aller fleste opplæringskontorer er etablert og eies av lærebedriftene som er tilknyttet til kontoret. I Norge har vi både små og store opplæringskontorer, noen er fagspesifikke og andre er tverrfaglige. De besøker ungdomsskoler, deltar på yrkesmesser, rekrutterer ungdommene til lærebedrifter og formidler elever som søker læreplass til lærebedrifter.
Forskning viser at opplæringskontorene spiller en sentral rolle i å tilpasse opplæringstilbudet til næringslivets behov, noe som er avgjørende for å øke rekrutteringen til fag- og yrkesopplæringen.
Hva gjør egentlig et opplæringskontor?
Den viktigste jobben et opplæringskontor gjør er å følge lærlingene tett sammen med lærebedriftene gjennom hele læretida. De gir råd og bidrar til læreplaner for faglige ledere, instruktører og lærlinger gjennom jevnlige møter ute i bedriften. Opplæringskontorene sørger for at lærlingen får den opplæringen hen har krav på, i samarbeid med lærebedriften. Ved behov for tilrettelegging, kan opplæringskontorene være en viktig støttespiller. Opplæringskontorene samarbeider med rådgivere på ungdomsskoler og videregående skoler, oppfølgingstjenesten, NAV, karrieresentrene, foreldre, fylkeskommuner og flere andre aktører for å finne løsninger til det beste for den enkelte lærling.
Vi er ute og informerer om yrkesfag til elever i grunnskolen, finner læreplasser, kobler lærlinger med bedrifter som tilbyr læreplasser, hjelper bedrifter med å bli godkjent som lærebedrifter og bidrar til kvalitetssikring av opplæringen. Opplæringskontorene følger lærlingen fra dag én og frem til de får utdelt sitt fag/svennebrev eller kompetansebevis. Vi gir også støtte og veiledning til både lærlinger og lærebedrifter, noe som bidrar til et bedre læringsmiljø.
Samarbeider godt med fylkeskommunene
Det er fylkeskommunene som har ansvaret for videregående opplæring. De skal godkjenne både lærebedrifter og opplæringskontor. Fylkeskommunene har ansvar for at alle som har rett til lærlingeplass skal få det, og de samarbeider ofte med opplæringskontorene for å få til dette.
Noe av det Opplæringskontorene er gode på:
- Bindeledd mellom lærebedrifter og lærlinger: Opplæringskontorene spiller en avgjørende rolle i å koble lærlinger med aktuelle lærebedrifter, og har til enhver tid oversikt over hvilke lærebedrifter som ønsker lærlinger. Opplæringskontorene samarbeider med skoler, bedrifter og bransjeorganer for å rekruttere rett lærling til rett plass.
- Kartlegging av behov: Opplæringskontorene kartlegger både behovet hos bedriftene og interessene til lærlingene. De samler informasjon om hvilke bransjer som trenger arbeidskraft, og hvilke spesifikke ferdigheter som etterspørres. Dette gjør at de kan gi råd til elever og lærlinger om mulighetene som finnes.
- Veiledning og rådgivning: I tillegg til å koble lærlinger med bedrifter, gir opplæringskontorene faglig veiledning til både lærlinger og bedrifter. For bedrifter kan opplæringskontorene tilby informasjon om rettigheter og plikter ved lærlingordninger, samt hvordan man best kan tilrettelegge for lærlinger.
- Oppfølging og kvalitetssikring: Opplæringskontorene følger opp både lærlinger og bedrifter for å sikre at opplæringen er i samsvar med nasjonale krav, lovverk og læreplaner. Dette innebærer å gjennomføre jevnlige oppfølgingsmøter med lærling og bedrift, hvor vi sørger for at lærlingen får den opplæringen og veiledningen hen har krav på. Mange opplæringskontor gir også kompetanseheving og kurs som en del av kvalitetssikringen.
De 10 fagområdene i Norge
1. Bygg- og anleggsteknikk
2. Elektro og datateknologi
3. Frisør/Blomster/Interiør/Eksponeringsdesign
4. Helse- og oppvekstfag
5. Håndverk/Design/Produktutvikling
6. Informasjonsteknologi og medieproduksjon
7. Naturbruk
8. Restaurant- og matfag
9. Salg/service/reiseliv
10. Teknologi- og industrifag
Tekst: Alf-Ole Reinholdtsen, Line Hverven og Rebecca Thuv, Opplæringskontorenes Landsforening