Bilbransjen er tradisjonelt et mannsdominert yrke. Slik trenger det ikke være, mener Line, som er lærling på andre året. Hun tror flere kvinner kan trives i yrkesfaglige bransjer, og at bedrifter har godt av kjønnsbalanse.
Line Louise Backe var aldri i tvil om at en yrkesfaglig retning var riktig for henne.
– Jeg har vel egentlig skrudd bil helt ifra bleia av, sier hun lattermildt.
Line valgte først byggfag, da hun like å være kreativ og å jobbe utendørs.
– Men jeg fortsatte å være i garasjen på fritiden, og til slutt skjønte jeg at det var det jeg egentlig ville. Da var det bare å gjøre noe med det.
Veien til mekanikeryrket gikk via voksenopplæring, og nå er hun andreårs-lærling hos Bilia Follo. Da hun kom på intervju var det ikke tvil om at det var Bilia hun ville ende opp hos.
– Jeg hadde hørt at miljøet hos Bilia var veldig ålreit. Jeg tok en tur innom, og fikk klar tilbakemelding om at de skulle ha meg på laget. Jeg fikk med en gang følelse av at de var fornøyde med å få meg som medarbeider.
Positivt med kjønnsbalanse
Hun beskriver at hun gled rett inn i arbeidsmiljøet, som da kun bestod av menn.
– Akkurat nå er jeg den eneste jenta, men vi ønsker oss flere!
– Hvordan er det å være eneste jenta på en mannsdominert arbeidsplass?
– Det går helt fint! Det er veldig høy takhøyde for å snakke om ting og å gi tilbakemeldinger. I tillegg er kollegaene både åpne, hyggelige og inkluderende. Det er et profesjonelt arbeidsmiljø, men vi kan også tulle og ha det morsomt. Det går fort mellom spøk og revolver her.
Hun tror kjønnsbalanse er godt for miljøet, men også for produktivitet og resultater.
– Da jeg startet sa alle gutta at det var godt å få inn kvinneperspektivet på jobb. Menn og damer fungerer jo helt forskjellig – vi har kanskje løsninger de andre ikke har tenkt på, vi har øyne for detaljer, og vi liker å ha det ryddig rundt oss.
Noe av det beste med jobben er de varierte arbeidsoppgavene, fortsetter Line å forklare.
– Hverdagen er mangfoldig, og ingen dag er lik. I tillegg er det hyggelig å ha så tett kontakt med kundene selv, gjennom Bilias konsept; Personlig Serviceteknikker.
Konseptet om Personlig Serviceteknikker innebærer at det er direkte kontakt mellom kunde og mekaniker. Dette fjerner unødvendige kommunikasjonsledd, og skaper tillit for kundene, beskriver Line.
– Det er vi som ringer dem, og vi får et personlig forhold til hver kunde og hvert kjøretøy. Det gjør det også mye enklere å ha sporbarhet i historikken.
Håper på flere jenter
Line håper det kommer flere jenter på arbeidsplassen. Ikke kun for hennes egen del, men også for jentene selv.
– Det er jo ikke alle som tørr dette. De er kanskje redde for å prøve, selv om det er noe de brenner for, eller tenker kunne vært en interessant jobb.
Hun peker på et mangfold av avdelinger i Bilia, som alle har behov for lærlinger – og da gjerne jenter.
– Man kan jobbe som mekanikere, i deleavdelingen, eller på skade og lakk. Det finnes mange muligheter for å finne akkurat det som passer deg.
For de som er nysgjerrige har hun én oppfordring;
– Bare prøv! Men man må tåle å bli litt møkkete.
Bilia satser stort på lærlinger
Av Morten Risberg