Herman Bråthen (19) mener fadderordningen i Skanska er mye av grunnen til at han lærer yrket på en riktig og trygg måte.
Da Herman var 16 år gammel skulle han utplasseres som lærling hos en aktør i byggebransjen. Han ble etter et lite opphold hos et mindre entreprenørfirma satt i kontakt med Skanska av læreren sin, og har de siste to årene vært lærling i et av Norges største entreprenørkonsern som både gir han store muligheter, og gjør ham rustet til å bestå svenneprøven.
— Da jeg sa ifra til læreren at jeg ønsket meg andre utfordringer og muligheter satte han meg i kontakt med Skanska. Vi hadde et møte for å kartlegge det praktiske, og deretter startet jeg som lærling, noe jeg er veldig glad for at jeg fikk muligheten til, sier han.
Nittenåringen har fått tatt del i store, spennende og komplekse prosjekter, og jobber nå på Oksenøya hvor Skanska bygger fem blokker med leiligheter.
Utmerket fadderordning
— Det var en svært positiv opplevelse å begynne i Skanska. Jeg følte meg tatt vare på med en gang, og ble tildelt en fadder som har fulgt meg opp siden jeg startet i bedriften for to år siden. Fadderordningen Skanska har er helt utmerket, og sørger for at jeg lærer meg alt jeg skal lære til svenneprøven jeg skal ta til våren. Alle lærlinger får hver sin fadder når de starter i Skanska, og det er tydelig at det gir en voldsom trygghet i læreprosessen vår. Alt det praktiske jeg lærer på byggeplassen er også den beste læringen jeg kan få, og jeg gleder meg til hver arbeidsdag, forteller lærlingen.
Herman går sitt siste år på Nesbru videregående skole i Asker på en linje som heter «Ysk» (Bygg- og anleggsteknikk, yrkes- og studiekompetanse). Linjen er ett år lengre enn vanlige studieretninger, men Herman får både studiekompetanse og svennebrev etter endt studie, og muligheten til å jobbe som lærling i halve studieløpet.
Klar visjon
— Nesbru er den eneste skolen i Asker og Bærum som tilbyr denne linjen, og var skolen jeg ønsket å starte på da jeg var ferdig på ungdomsskolen. På den tiden var jeg lei det akademiske, og ville heller ha en mer praktisk tilnærming i skolegangen. Jeg hadde også et ønske om å bli tømrer, for så å videreutvikle meg ved en senere anledning. Det får jeg muligheten til nå. Linja gir elevene en læreplan som vekselsvis gir to uker i skolen, to uker på arbeidsplassen fordelt på de fire årene, og hver gang jeg er sittende to uker på skolebenken gjør jeg ikke annet enn å glede meg til å komme meg tilbake på byggeplassen, fortsetter Herman.
Skanskas visjon «vi bygger for et bedre samfunn» kommer tydelig frem i lærlingens tanker om arbeidsplassen, og sier at lederne i Skanska er flinke til å kommunisere dette til sine ansatte.
— Å være lærling i Skanska har rett og slett vært veldig bra. Jeg føler det er veldig trygt med opplæring opp mot svenneprøven, og jeg er helt sikker på at det jeg lærer er riktig fordi jeg er omringet av dyktige fagarbeidere som er vant med å ha lærlinger. Ikke bare er de gode pedagoger, men de er også svært flinke i jobben sin. Selv om dette er et stort firma føler jeg meg ivaretatt, og merker samtidig at jeg har hatt en bratt læringskurve. Verdiene våre er å vise ansvarlighet, bli bedre sammen, være åpne og ærlige, og skape kundeverdi – noe jeg kan stå inne for etter å ha erfart det med både fadderen min, lederne mine, og resten av de ansatte rundt meg.
— Det er så mye bra folk her, og jeg føler meg som en ressurs. Jeg er stolt av å jobbe for Skanska, og jeg tror og håper jeg får tilbud om fast jobb når min tid som lærling er over, avslutter Herman.
Av Andreas Aguilera Myrvold, [email protected]