Skip to main content
Home » Karrieremuligheter » Mekaniker mot alle odds
Sponset

Vidar Førde (22) er mekaniker hos Norsk Scania Bergen. Forskjellen på Vidar og kollegaene er én hånd og vanvittig stå på vilje.

Vidar var 16 år gammel da den skjebnesvangre ulykken skjedde. Det var noen dager etter nyttår, og han hadde et fyrverkeribatteri som ikke hadde gått av på nyttårsaften. Planen var å bruke kruttet fra fyrverkeriet og lage en liten eksplosjon.

Det første forsøket gikk bra, og det ble et lite smell. Neste runde gikk ikke bra. For lunten han hadde funnet inne i fyrverkeripakken, var detonerende og eksploderte i stedet for å brenne. I løpet av millisekunder smalt det, og den sprengte vekk høyre hånden.

Vilje

På det tidspunktet gikk han første året på videregående. Selv om drømmen og forutsetningene for å kunne bli mekaniker var helt snudd på hodet, ga han aldri opp.

– Jeg kunne jo kanskje begynt med BitCoin-trading i stedet, sier han og gliser.

Mange ville satt seg ned og sturet, men Vidar fortsatte med de tingene han likte best. Han var tilbake på skolen etter noen uker og fortsatte å jobbe med den hånden som fortsatt var helt i orden. Å sveise har alltid vært en av hans store lidenskaper.

Derfor ble det første sveiseprosjektet å lage sin egen protese. Det ble en skikkelig multifunksjonsprotese. Flaskeholder på oversiden. Når protesen ble snudd, passet den perfekt over girkula til lærerens Toyota Yaris.

Å ha en kollega som Vidar er en berikelse for hele avdelingen. – Espen Fosse, verksmester 

Motivert

Klassen hadde vært på bedriftsbesøk hos Scania da læreren hans tok kontakt med verksmester Espen Fosse i Bergen. Han fortalte om en elev som var veldig motivert. Det var bare en ting som kunne bli en utfordring – han manglet høyre hånd.

– Sammen med daværende distriktssjef hadde vi en diskusjon om hvordan vi kunne løse dette. I etterkant har det jo vist seg at Vidar får til akkurat det samme som alle de andre på verkstedet, sier Espen Fosse.

Vidar begynte med utplassering på verkstedet i Bergen en dag i uka, før han fikk lærlingekontrakt og ble Scania-mann på fulltid. Etter endt læretid gikk han opp til fagprøve og fikk resultatet «Meget godt bestått». Scania Bergen har de senere årene tatt inn tre lærlinger hvert år. Nå er Vidar en av de som er med og deler sin kompetanse med nye lærlinger.

Foto: Daniel Hovdahl

Vi søker mekanikere

Hvorfor velge Scania? I et stort konsern med mer enn 1.200 ansatte på 46 anlegg i Norge og over 40.000 ansatte på 1.500 anlegg globalt, er jobbmulighetene mange. Flere hos oss bygger hele karrieren sin i konsernet. 

Få utfordringer

I hverdagen på verkstedet har ikke Vidar noen andre utfordringer enn de fleste andre kollegaene. Å bytte fjærpakker som nærmer seg 100 kilo, er tungt uansett om du har èn eller to fungerende hender.

Ellers gjør han akkurat det samme som alle andre kollegaer. Bytter bremser, tar ut girkasser, og fortsatt liker han å sveise. Nå har han fått mer avanserte proteser som kan hjelpe han med forskjellige oppgaver i hverdagen. Han har egen protese til fiskestanga, en han kjører motocross med, en til benkpress og en krok med klemme som brukes til sveising eller arbeid med ledninger.

– Vi har en utrolig god tone alle kollegaene imellom. Vi er 44 damer og menn på verkstedet, som har det moro på jobben og hvor det også blir gjort en del fanteri. Å ha en kollega som Vidar er en berikelse for hele avdelingen, sier Fosse.

Vil du bli en av oss?

Med 46 servicepunkter, mer enn 1.200 ansatte og en årlig omsetning på rundt 7 milliarder kroner er vi Norges største egeneide forhandlerkjede av tunge kjøretøy.

Foto: Norsk Scania

Første elektriske skolebil

NOTODDEN: Elevene ved Notodden videregående skole i Telemark er de første yrkessjåfør-elevene i Norge som skal få opplæring med siste generasjon elektriske lastebiler.

Scania har levert det som er Scanias toppmodell på batterielektriske lastebiler til skolen. Den kan brukes i kombinasjoner opp til 64 tonn i vogntogvekt, og er det største som kan kjøres på offentlig vei.

Tungtrafikken står for en vesentlig del av klimautslippene både i Norge og verden. For Scania har det i flere tiår vært et hovedfokus å redusere utslippene. Det begynte med mindre forbruk, gikk over til alternative drivstoff som etanol og gass og siste utvikling er elektriske lastebiler.

– Denne bilen er et hamskifte i den utdanningen vi kan tilby våre elever. For oss er det viktig å gi elevene kompetanse på fremtidens teknologi og det som faktisk møter dem i arbeidslivet, sier Torgeir Holla, administrativ leder for utdanningen

Next article