Foreldre er viktige støttespillere for barna sine når de skal velge utdanning etter videregående, men i jungelen av valg og muligheter trenger både elever og foreldre god og kyndig rådgivning fra skolen. Dagens rådgivning er langt fra god nok, mener Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).

Gunn Iren Müller
Leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG)
Aldri
før har valgmulighetene vært større for ungdommene som skal velge
karriere- og studievei. Det å finne ut hvordan man best kan kombinere
egne interesser og ferdigheter med studier som gir jobb senere, hvilke
inntakskrav som gjelder, mulighet for utenlandsstudier; det er mange
spørsmålene som skal besvares.
Noen vil kanskje tenke taktisk og
finne ut hvor de beste jobbmulighetene er, mens andre vurderer et
annerledes år på for eksempel folkehøgskole før det er tid for studier.
Tankene
kan være mange og usikkerheten ofte stor blant dagens 17- og
18-åringer. Foreldre spiller en viktig rolle i barnas liv, og de kan
være viktige støttespillere også for barnas karrierevalg. Men mange
opplever at de kommer til kort.
Mye har skjedd på
utdanningsfronten siden foreldrene gjorde sine egne karrierevalg. Det
finnes studiemuligheter nå som de ikke har hørt om, og det vil komme
yrker som ikke finnes ennå. Mange foreldre har kanskje selv aldri tatt
høyre utdanning.
Feilaktig bilde
Karriereveiledning i
grunnopplæringen handler om å hjelpe de unge til å se sine styrker,
informere om alle mulighetene som finnes og veilede dem i å ta valg.
Dette er en prosess som må gå over tid, og i denne prosessen spiller
også foreldrene en viktig rolle.
Forskning viser at foreldrenes utdanningsnivå, særlig mors, har betydning for elevenes utdanningsvalg (blant andreMarkussen
2003). Samtidig viser en undersøkelse fra NHO i 2015 at foreldrene ikke
vet om mulighetene som finnes ved å velge et yrkesfaglig
utdanningsprogram.
FUG mener derfor at det er viktig at foreldre
får tilgang til oppdatert informasjon om utdanningssystemet, slik at de
kan bli bedre diskusjonspartnere for barna sine.
Systematisk
FUG har spilt inn at karriereveiledning må bli tatt inn i lærerutdanningen og at det skal stilles kompetansekrav til dem som underviser i faget ”Utdanningsvalg”. Vi mener også at det er viktig at lærere i ungdomstrinnet og videregående har en viss kompetanse på de utdannings- og yrkesmulighetene som finnes.
Foreldre kjenner barna sine beste
og er viktige for deres trivsel, læring og utvikling. Derfor må det
systematiske samarbeidet med foreldrene styrkes, kanskje nettopp når man
skal koble mestring og læring med valg av utdanning.
Av Gunn Iren Müller, leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG)