Skip to main content
Home » Karrieremuligheter » Drømmen er å fly ambulansefly
Sponset

Erik Klakegg (22) begynte på pilotutdannelsen for halvannet år siden. Til sommeren får han oppfylt drømmen. Da blir han ferdig utdannet som flyger.

Helt fra jeg var barn syns jeg at alt som hadde med fly å gjøre var veldig fascinerende. Men det var først da jeg kom på ungdomsskolen at jeg ble hekta på flyving. Årsaken var at en kamerat av meg hadde en flysimulator som jeg fikk bruke, og etter dette begynte jeg å søke på nett om hva som fantes av kurs og utdanning, forteller Erik.

På grunn av flyinteressen klarte han å få utplassering i arbeidsuka på Vigra flyplass utenfor hjembyen Ålesund, og da han ble 18 fikk han jobb som bagasjestuer. Denne jobben fortsatte han i helt til han startet studiene ved OSM Aviation Academy utenfor Arendal i september 2018.

Teori og praksis annenhver dag

OSM Aviation Academy er utdannelsen veldig praktisk rettet, og studentene får mange flytimer, men å bli flyver krever også mye teori.

– Vi begynte med grunnleggende flyteori, men det tok ikke mer enn to eller tre uker før vi fikk den første flyturen, sier Erik.

Introduksjonsfaseteorien er delt i to bolker, PPL (Private License) og ATPL (Airline Transport License), som man trenger for å fly kommersielt. Studiet er lagt opp med teori den ene dagen, og flyving den neste.

– Det er en fin måte å lære på, siden vi får brukt teorien vi tilegner oss nesten med en gang. Vi startet å fly en Cessna 172, et lite enmotors fly. I dag har jeg kommet så langt at jeg flyr tomotors fly med instrumenter, og i tillegg flyr vi Boeing 737 i simulator.

Oppflyving

For Erik gjenstår nå bare noen måneder av utdannelsen. Men før han er ferdig må han foreta det de kaller «oppflyving» for å få sertifikatet. I tillegg trenger studentene ytterligere et par kurs før de er sertifisert for å kunne fly kommersielt, alle fasene av utdannelsen gjøres i regi av OSM
Aviation Academy.

Et krevende, men sosialt studium

– Det er mye jobb, så du trenger ganske mye motivasjon for å gjennomføre dette her, men det er verdt det, sier Erik.

– Dessuten har vi veldig flinke instruktører her, og i tillegg er vi bare rundt 60 studenter på skolen og 13 i min klasse. Det gjør at vi blir kjent med alle og at miljøet faktisk er så bra at vi studerer aller mest sammen med andre studenter på skolen også om kveldene, fortsetter han.

Mange jobbmuligheter

Erik er i ferd med å oppfylle drømmen sin og forteller at det er mange jobber han kan tenke seg etter at alle sertifikatene er på plass.

– Aller først kan jeg egentlig tenke meg å jobbe som instruktør her på skolen. På litt lenger sikt vil jeg gjerne skaffe meg erfaring som trafikkflyver på større fly, og på lang sikt syns jeg det høres ut som en veldig spennende jobb å få fly ambulansefly. Men jeg vet det kreves veldig mye erfaring for å komme dit, sier han.

Det er en kjent sak at det koster en del å utdanne seg til flyver, noe Erik bekrefter.

– Ja, det stemmer. Totalt koster hele utdannelsen min cirka 950 000, men faktisk dekker Lånekassen nesten alt, siden de gir et ekstralån til de som utdanner seg til trafikkflyger, avslutter han.

Av: Tom Backe, [email protected]

Next article