Skip to main content
Home » Karriere i yrkesfag » Livet på skinner!
Sponset

Tog er en god og miljøvennlig måte å frakte både passasjerer og gods på, og jernbane er et viktig satsingsområde i Norge. Behovet for mer effektive løsninger, økt kapasitet og kortere reisevei krever kvalifiserte fagfolk. Solide lokførere er ryggraden i en velfungerende jernbane. Etter bare ett år på Lokførerskolen kan du få en meningsfull og trygg arbeidsplass med fantastisk utsikt og bra lønn.

Norsk fagskole for lokomotivførere tilbyr landets eneste lokomotivførerutdanning. Skolen er statlig eid, og ligger under Jernbanedirektoratet.

Mathilde valgte å bli lokfører

Student Mathilde Oskarsen hadde fagbrev og jobbet innen IKT, men var usikker på om det var noe for henne. Hun ble tipset om lokomotivføreryrket, og grep sjansen. «Jeg trives kjempegodt på fagskolen», kan hun fortelle. «Skolen har et stort simulatorsenter med ulike togsimulatorer og VR, slik at vi kan øve trygt på arbeidsoppgavene før vi kommer ut i sporet. På skolen har vi små klasser, og det gir god anledning til å bli kjent med de andre, bli trygg på det faglige og å samarbeide med medstudenter om læringen. Jeg er glad i natur og friluft, og ser fram til å jobbe på en arbeidsplass med utsikt.»

Mathilde Oskarsen

«Jeg kjenner en del lokomotivførere, og det er ingen som angrer på at de valgte det yrket. Det eneste de angrer på er at de ikke tok utdanningen tidligere. Og jeg har allerede blitt innkalt på intervju, selv om det er fire måneder til jeg skal ta eksamen. Så jeg er ikke redd for at jeg ikke skal få jobb.»

Attraktivt yrke

Alle Norges togselskaper melder om store behov for nyutdannede lokførere, og fagskolen justerer antall studenter for å dekke behovene. Derfor tar det som regel kort tid fra studentene er uteksaminerte, til de får fast jobb, og det er sjelden lokførere er ufrivillig arbeidsledige.

De fleste studentene har et fagbrev fra før. Lokførerskolen godkjenner 115 ulike fagbrev som opptaksgrunnlag, i tillegg til ordinær studiekompetanse med ekstra matematikk. Det er et intensivt år på skolen, og omtrent halve studietiden foregår ute i sporet sammen med en erfaren kjørelærer. Etter eksamen blir lokomotivførerkandidaten ansatt i et foretak og gjennomgår noen måneder med intern opplæring, før endelig sertifisering. Og da er de klare for å sitte på første rad med tusenvis av tonn med passasjerer eller gods bak dem. Foran dem har de utsikt til et stadig skiftende landskap som fyker forbi arbeidsplassen deres.

Foto: Øystein Grue

Ønsker flere kvinner

Mathildes samboer har valgt å bli sykepleier, så her har begge valgt utradisjonelt. «Det er dessverre få kvinner som tar denne utdanningen, og lokføreryrket er svært mannsdominert. Men det er ingen grunn til at kvinner ikke kan gjøre jobben vel så godt som en mann, og vi trenger en bedre kjønnsbalanse i yrket! Jeg gleder meg veldig til å bli lokfører!»

Lokomotivførere har god lønn, sikker jobb og gode arbeidsforhold! Utdanningen veksler mellom teori og praksis i løpet av det året du tilbringer på skolen.

Les mer på lokforerskolen.no

Next article