Kunne du tenke deg å inspirere elever på ulike alderstrinn til allsidig bevegelsesaktivitet, læring, glede og mestring? Da fins det et masterstudium som passer!
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag (LUPE) for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag ved Norges idrettshøgskole er en femårig masterutdanning med praksiserfaring. Studiet gir en solid faglig og fagdidaktisk kompetanse i undervisningsfagene – og profesjonsforståelse som lærer.
Learning by doing
Maria Ones (24), som er i sving med det tredje studieåret, og leder av studentrådet ved ILF, er strålende fornøyd med erfaringene fra praksis:
– Det merkes nemlig at skolen har håndplukket de beste praksislærerne, slik at kvaliteten på det vi driver med blir optimal. De holder et høyt kunnskapsnivå, og jeg føler jo vi lærer mye mer av å gjøre det vi skal drive med, enn å bare høre om det i forelesninger, sier hun.

Maria Ones
Student på NIHs LUPE-studium – og leder av studentstyret
Ikke minst har hun sett de store forskjellene på skolene øst og vest i Oslo, som har vært en lærerik erfaring.
Ifølge programleder Lars Harald Eide utgjør LUPE-utdanningen teori, praksis og forskning satt i system, i et trepartssamarbeid mellom studenter, lærerutdannere ved NIH og praksislærerne ute i skolene.
Allsidig utdanning
– Sammen forbereder vi studentene på å ta del i arbeidslivet, og her er studentene selv en viktig brikke i utarbeidelsen av studietilbudet, som gjør at vi eier studiene sammen. Studentene er avgjørende i utviklingen og revideringen av emner. Det har ført til at studentene det tredje året kan ta et ekstra undervisningsfag ved OsloMet, MF eller Høgskolen i Østfold, forklarer Lars.

Lars Harald Eide
Universitetslektor og programleder for LUPE-studiet, Norges idretts-høgskole
Maria tar matematikk ved OsloMet, mens de det fjerde året kan ta et halvår som utvekslingsstudent, eller velge ulike emner, både på lærerutdanningen eller andre NIH-institutter. Dermed får de formet sin egen læreridentitet. I løpet av det fjerde og femte året kan studentene dessuten velge praksissted selv.
Hovedfokus for studiet er en fremtid som lærer i kroppsøving, men som Maria sier:
– Tredjeåret gir oss frihet til å velge vår egen vei, kanskje med fordypning i treningslære, som vil gi fordeler for lærere på Toppidrettsgymnaset, mens andre, som meg, vil ha nytte av utdanning for mattelærere, tilpasset 5. til 10. trinn.
Her påpeker Lars viktigheten av at dette er en lærerutdanning som gir den brede kompetansen skolene etterspør.
– Det interne samarbeidet med NIHs øvrige institutter legger også opp til det, blant annet med de to årsstudiene Friluftsliv og Treningslære, som har det beste fagmiljøet på feltet. Å ta dem som fag to er svært attraktivt. Det gjør at vi utdanner ettertraktede lærere med både fordypning og undervisningskompetanse i flere fag.
Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, kroppsøving og idrettsfag
Studiet for deg som vil inspirere elever på ulike alderstrinn til allsidig bevegelsesaktivitet, læring, glede og mestring. Etter endt utdanning kan du undervise i kroppsøving i grunnskolen og kroppsøving og idrettsfag i videregående skole.