Skip to main content
Home » Fremtidens skole » Sikt: – Her er KI-løsningen for kunnskapssektoren!
Sponset

Sikt utvikler KI-assistent, som er et nytt verktøy som vil gjøre det enklere å lage gode lærings- og undervisningsopplegg. De videreutvikler også sin egen eksisterende KI-chat.

Sikts plan er å slippe KI-assistenten første kvartal i 2025.

Å utvikle Sikts KI-assistent for kunnskapssektoren er en mulighet til å være i forkant av teknologi samtidig som vi bidrar til å forme fremtidens utdanning. Det er ikke bare teknisk utfordrende, men også utrolig givende, sier Tom Are Røtting, divisjonsdirektør for data og infrastruktur i Sikt.

Tom Are Røtting

Divisjonsdirektør for data og infrastruktur i Sikt

Skal ikke erstatte undervisere

KI (kunstig intelligens) har blitt «allemannseie» de to siste årene, og vil endre måten vi jobber, studerer og lærer på. Sikt, som er kunnskapssektorens tjenesteleverandør, er opptatt av at norsk utdanning skal ha trygge og pålitelige verktøy for å utforske KI-teknologien og lære ansvarlig bruk av den.

KI og moderne språkmodeller har potensial til å forvandle mange arbeidsprosesser vi er vant til i dag, både i kunnskapssektoren og i næringslivet, offentlig forvaltning og privat sektor. For Sikt er det viktig at KI ikke skal erstatte pedagoger i klasserommet, men bidra til å supplere og forsterke læringen.

– Kunstig intelligens i utdanning er ikke ment for å erstatte tradisjonelle undervisningsmetoder, men å komplementere dem. Det handler om å finne balansen mellom teknologi og menneskelig interaksjon for å oppnå best mulig læringsresultater, sier Tom Are Røtting og fortsetter:

– Vi forstår bekymringene rundt bruk av ny teknologi. Derfor er det viktig at innføringen av kunstig intelligens i undervisningen skjer på en bevisst og kontrollert måte, med fokus på fag og pedagogikk, der teknologien blir et sentralt hjelpemiddel, sier Røtting.

Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør

Sikt leverer produkter og tjenester til forskning og utdanning. Vi tilbyr infrastruktur og løsninger som trengs for at kunnskapssektoren skal nå sine mål om digitalisering, datadeling og åpen forskning.

Startet med KI-chat

Sikt startet med å utvikle KI-chat, som er en tjeneste som allerede er i bruk av en rekke norske universiteter, høyskoler, forskningsinstitusjoner og fylkeskommuner.

Gjennom Sikt KI-chat har disse institusjonene tilgang til kraften i generative språkmodeller, med sikkerhet og personvern ivaretatt gjennom innlogging via Feide.

– Sikt KI-chat har hatt en enorm vekst og er i år en av de store KI-løsningene i Norge. KI-chatten er enkel å bruke, og vi ser at potensialet for å videreutvikle tjenesten og bygge ut funksjonaliteten er stort, sier Jardar Leira, som er produktområdeleder i Sikt og ansvarlig for KI-chat og KI-assistent.

Jardar Leira

Produktområdeleder i Sikt og ansvarlig for KI-chat og KI-assistent

Nye muligheter med Sikt KI-assistent

Nå utvikler Sikt en KI-assistent. Det er et nytt verktøy som vil gjøre det enklere å lage gode lærings- og undervisningsopplegg ved hjelp av kunstig intelligens.

– Denne assistenten gir undervisere mulighet til å lage egne samtaleroboter tilpasset bestemte undervisnings- og læringsaktiviteter. Studenter, undervisere, elever og andre i kunnskapssektoren får mulighet til å bli kjent med, og bli trygg på, ansvarlig bruk av KI-teknologi, sier Leira.

I tillegg til å lage undervisningsopplegg, kan KI-assistent også brukes til å skrive tekster, analysere data, lage referater, oppsummere tekst og mye mer. Dette gjør den til et verdifullt verktøy for profesjonelle i mange ulike roller.

– Sikt KI-assistent har en innebygd delingsfunksjon som gjør det enkelt å dele assistenter du har laget med andre. Du kan også utforske og bruke assistenter som andre brukere har laget, enten direkte eller ved å tilpasse dem til dine egne behov. Dette skaper en dynamisk og samarbeidende plattform der brukere kan lære av hverandre og bygge videre på hverandres løsninger, sier Leira.

KI-verktøy med sikkerhet og personvern i høysetet

Godt personvern og datasikkerhet står sentralt når Sikt utvikler nye verktøy. Dette har påvirket alle ledd i prosessen med KI-assistent – fra design til implementering. Sikt har både juridisk og teknologisk ekspertise som sikrer at KI-assistent følger strenge regler for databeskyttelse, og at alle brukernes data håndteres på en sikker måte.

– Norsk kunnskapssektor tar personvern og datasikkerhet svært alvorlig. Dette er en av grunnene til at vi utvikler KI-assistent, som er designet for å være trygg å bruke og respektere brukernes data, sier Tom Are Røtting.

Dette betyr at ingen samtaler eller data brukes til å trene modellen videre. Selv ikke Sikt som leverandør har tilgang til dataene som legges inn. Sikt krypterer chathistorikken og har sikkerhetsmekanismer som sørger for at kun brukerne selv har tilgang til sine samtaler.

Utviklet i samarbeid med brukere

Sikt har over tid bygd opp solid kjennskap til norsk kunnskapssektor, og har lang erfaring med å utvikle tjenester tilpasset norsk utdanning og forskning. Dette gjøres i tett samarbeid med brukerne av de løsningene de tilbyr.  Å være en leverandør som er tett på brukernes behov er viktig for Sikt, og det langsiktige samarbeidet blir spesielt verdifullt når nye teknologiske trender eller brukerbehov oppstår. Da har Sikt muligheten til raskt å tilpasse seg og utvikle nye løsninger som tar hensyn til sektorens unike behov.

– Sikt har lagt stor vekt på tilbakemeldinger fra undervisere i alle fasene av utviklingen. Gjennom bred brukermedvirkning har vi jobbet for å sikre at løsningen møter virkelige utfordringer og oppleves som intuitiv, relevant og trygg for alle brukere, sier Jardar Leira.

Om Sikt

Sikt er kunnskapssektorens tjenesteleverandør, og er underlagt Kunnskapsdepartementet. De skal bidra til bedre og mer effektive digitale tjenester, og leverer produkter og tjenester til norsk forskning og utdanning.

Sikt tilbyr infrastruktur og løsninger som trengs for at kunnskapssektoren skal nå sine mål om digitalisering, datadeling og åpen forskning.

Les mer på sikt.no

Next article