Skip to main content
Home » Fremtidens skole » NKUL i snart 30 år
Sponset

I 1991 arrangerte Apple og Høgskolen i Lillehammer en konferanse de kalte Norsk Utdannings Konferanse (NUK). Tittelen for konferansen var «Data – er det et spørsmål om teknikk eller om pedagogikk?» I år er det 29 år siden den første konferansen ble arrangert i Trondheim, men tema er veldig likt.

Tanken, for over 30 år siden, var at konferansen NUK skulle bli en årlig seanse på Lillehammer, og høgskolen (den gang Oppland distriktshøgskole) skulle være lokomotivet for ny teknologi. Ikke minst OL på Lillehammer i 1994 skulle hjelpe til med dette. Dessverre gikk det ikke helt som initiativtakerne håpet på, men selve ideen ble godt mottatt av mange institusjoner, ikke minst fra lærerutdanningen i Trondheim.

Mange fra det pedagogiske miljøet ved Universitetet i Trondheim og Trondheim Lærerhøgskole, nå NTNU, var deltakere på konferansene på Lillehammer, og engasjerte seg i konferanse-programmet. Etter mye frem og tilbake ble det første NKUL arrangert på Campus Gløshaugen i Trondheim i 1994. NKUL stod i starten for forkortelsen Norsk Konferanse for Utdanning og Læring. I dag står forkortelsen for Nasjonal Konferanse om bruk av IKT i Utdanning og Læring.

Irene Thangstad Andersen

Prosjektleder NKUL

Praksis-nær konferense

I dag er det flere medarrangører av konferansen. Både KS, Statped, Utdanningsdirektoratet og Utdanningsforbundet er deltakere i programkomiteen.

NKUL har alltid blitt arrangert på Campus, og det har for arrangørene vært viktig å være praksis-nær. Det mener man er det store fortrinnet ved å være på Campus, men det passer også godt til denne type konferanse.

Tittelen fra 1992 om data er et spørsmål om teknikk eller pedagogikk på mange måte dessverre har forblitt det samme spørsmålet nå – snart 30 år senere. I dagens debatt omkring skjermtid er det vel også hva man bruker tiden til som er viktig, og ikke teknikken. Nettopp derfor er NKUL viktig i den pedagogiske debatten og også den pedagogiske tilnærmingen til ny teknologi.

I løpet av de 29 årene NKUL har vært arrangert, har læreren blitt mer og mer i fokus, og programkomiteen arbeider hardt for å finne de mest praksisnære temaene for konferansen. I tillegg er arrangementet i mai måned, og veldig ofte er det godt vær i Trøndelags hovedstad på denne tiden.

Mange snakker om vårens vakreste eventyr, og ikke minst er en av undertekstene ofte, – slipp læreren fri, det er vår! For det er ikke bare på dagtid læringen står i fokus. Det blir arrangert hurtige innlegg med pedagogisk tilnærming på byscenen på kveldstid. Arrangementet er kalt «Teachmeet», og arrangeres av foreningen Norsk Pedagogisk Dataforening (NPeD). Etter arrangementet kan man gå på nærmeste utested der får man servert eget brygget NKUL-øl.

Årets konferanse blir et lærerikt «vorspiel» til jubileet i 2024.

IKT-konferansen for lærere

NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) er Norges største møteplass for den som har interesse for bruk av IKT i undervisning.

Les mer på nkul.no

Tekst: Per Rune Eknes, Redaktør fagavisen SkoleMagasinet

Next article