Skolenes landsforbund er klar i sin tale. Vi kan ikke digitalisere kun for digitaliseringens skyld. Lærerens faglige autonomi må være førende.
– Digitale verktøy må fremme læring, og bruken må kunne begrunnes ut ifra faglige og pedagogiske hensyn. For å kunne lykkes forutsettes det ikke bare tillit til læreren i klasserommet, men også at lærerne har metodefrihet, sier Jeanine Norstad, forbundssekretær i Skolenes landsforbund.
En bedre læringsopplevelse
Ifølge skoleforbundet i LO er digitaliseringen i skolen en utvikling som alle må forholde seg til, enten man vil eller ikke. Digitale verktøy og ressurser kan bidra til å forbedre læringsopplevelsen ved å gjøre undervisningen mer interaktiv og engasjerende. Verktøyene kan også gi lærere flere muligheter til å tilpasse undervisningen til hver enkelt elevs behov.
Samtidig er det viktig å være oppmerksom på utfordringene som følger med digitaliseringen. I en nylig undersøkelse gjennomført av Skolenes landsforbund svarte 64,7 prosent av lærerne at de synes det er for mye skjermbruk i skolen i dag. Forbundet mener at tilgang til et større mangfold av læremidler, både digitale og fysiske, vil gi lærerne bedre handlingsrom til å tilpasse opplæring.
For å kunne gi alle lik mulighet til utdanning og danning, må alle også ha lik tilgang til de nødvendige ressursene.
– Mange lærere opplever at det er viktig å ha tilgang til både trykte og digitale læremidler. For å kunne gi alle lik mulighet til utdanning og danning, må alle også ha lik tilgang til de nødvendige ressursene, sier Norstad.
Etterlyser kompetanseheving
Skolenes landsforbund er imidlertid bekymret for innsparingstiltakene ute i kommunene.
– Det kuttes i innkjøp av fysiske lærebøker, noe som reduserer bredden i verktøykassen som lærerne har tilgang til. I tillegg er tilbakemeldingene at lisenser til digitale verktøy også inndras. Det er bekymringsfullt, sier Norstad.
Undersøkelsen til Skolenes landsforbund viser også at lærere etterlyser kompetanseheving i digital pedagogikk.
– Lærerne spiller en avgjørende rolle i digitaliseringen av skolen. De er ikke bare formidlere av kunnskap, men også veiledere som hjelper elevene med å navigere i en stadig mer digital verden. Elevene har allerede gode tekniske ferdigheter, men trenger hjelp til å utvikle det til en digital kompetanse. Det er derfor essensielt at lærerne får tilstrekkelig opplæring og støtte i jobben med å kunne integrere digitale verktøy på en måte som fremmer læring, og som kan ruste barn og unge til å håndtere en digital verden, avslutter Norstad.
Skolenes landsforbund er skoleforbundet i LO
Vi er en tydelig organisasjon som ønsker å sette dagsorden på vegne av våre medlemmer