Demokrati er grunnlaget for et rettferdig og inkluderende samfunn, der alle har mulighet til å delta i beslutningsprosesser som påvirker deres liv.
Å lære om demokrati på skolen er avgjørende fordi det gir elever forståelse for deres rettigheter og plikter som borgere. Gjennom demokratisk utdanning utvikler elever ferdigheter i kritisk tenkning, kildekritikk og respekt for ulike meninger. Dette styrker deres evne til å delta aktivt og ansvarlig i samfunnet. Ved å fremme demokratisk forståelse og praksis i skolen, forbereder vi kommende generasjoner på å bidra til et mer rettferdig, tolerant og engasjert samfunn.

Stig Johannessen
Forbundsleder i Skolelederforbundet
Interaktive og tilpassede læringsverktøy
Teknologi spiller en sentral rolle i denne utviklingen, med kunstig intelligens (KI) som en av de mest transformative kreftene. Fordelen er at teknologi i skolen kan forbedre læringsopplevelsen ved å tilby interaktive og tilpassede læringsverktøy. Elever kan få tilgang til store mengder informasjon og ressurser som tidligere var utenkelige. Samtidig kan teknologi bidra til å redusere ulikheter ved å gi alle elever like muligheter til læring.
Ulempen er at elever kan bli passive mottakere av informasjon i stedet for aktive deltakere i læringsprosessen. KI gjør sitt inntog i skolene, og har potensial til å påvirke elevers meninger og holdninger. Dette kan være positivt hvis det brukes riktig, men det kan også være farlig hvis det fører til ensretting og mangel på kritisk refleksjon.
Algoritmer kan gjøre at elever blir feilinformert eller blir fanget i ekkokamre. Det kan være vanskelig å vite hva som er sant, derfor blir det å undervise elevene i kritisk tenkning helt sentralt i fremtidens skole.
Kildekritikk og kritisk tenkning
Ved å fremme kildekritikk og kritisk tenkning, kan skolen bidra til å forme informerte og engasjerte borgere. Slik ivaretas de demokratiske verdiene, og elevene vil forstå verdien av demokrati. For å realisere dette er det avgjørende at skolen har dyktige ledere.
I Stortingsmelding 34 (23-24), «En mer praktisk skole» understrekes betydningen av at godt lederskap er med på å skape en skole som forbereder elevene på fremtidens utfordringer. Gode ledere evner å bygge robuste fagmiljøer, fremme samarbeid og støtte lærerne i deres arbeid med å utvikle elevenes kompetanse, innenfor rammen av en trygg og inkluderende skole.
Det er gjennom god ledelse at skolene kan settes i stand til å møte morgendagens behov. Godt lederskap er derfor en helt vesentlig faktor for å bygge fremtidens skole – en skole som gir elevene den beste starten på livslang læring og en god base for deltakelse i samfunnet.
Skolelederforbundet er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.