Skip to main content
Home » Fremtidens skole » Dagens skole må tilpasses samfunnets utvikling
Fremtidens skole

Dagens skole må tilpasses samfunnets utvikling

Foto: Getty Images

Utviklingen av kunstig intelligens (KI) er betydelig i dagens skole. Verden er i stadig teknologisk utvikling, og skolen må sameksistere med KI i framtiden. Har politikerne tatt høyde for dette, og er det realistisk å forvente at KI og dagens skole kan fungere sammen?

Vi er enige i at KI ikke skal brukes som en kilde alene. Det virker likevel som at debatten om KI kun dreier seg om frykt for juks, i stedet for de uendelige med mulighetene KI gir. Før kalkulatorens inntog brukte elevene mye tid på å lære gangetabellen utenat. Nå bruker vi kalkulatoren, og matteundervisningen har blitt mer avansert.

KI kan også effektivisere skriveprosesser og hjelpe med disposisjoner i fag hvor tekstproduksjon er sentralt. Dette sparer tid og kan føre til mer verdifull læring. I tillegg kan KI tilpasse undervisningen til hver enkelt elev sine behov.

Madelen Kloster 

Leder i Elevorganisasjonen 

KI og eksamen

Skolen må tilpasse seg samfunnets utvikling. Fortsetter utviklingen som nå, vil den norske skolen falle bak og mye relevant læring går tapt. Et viktig område som må tilpasse seg, er eksamen. Konflikten mellom KI og eksamen viser et behov for nye vurderingsformer. Å øke antall vakter og tid til sensur, slik Udir foreslår, virker som midlertidige løsninger i møte med stadig mer avanserte KI-verktøy. Når eksamen ikke tåler samfunnets utvikling, blir det naivt å tro at denne vurderingsformen kan være den eneste måten å vurdere elevers kompetanse på.

Nye vurderingsformer

Fagfornyelsen av 2020 ønsket å fremme dybdeforståelse, men eksamen har ikke utviklet seg siden 1960-årene. For å forberede elevene for fremtidens samfunn og arbeidsmarked, må vi se på nye vurderingsformer som langtidsoppgaver, mappevurdering og prosjektarbeid. Disse kan gi helhetlige vurderinger av ferdigheter, kritisk tenkning og samarbeid – egenskaper som etterspørres i arbeidslivet.

Statistisk sentralbyrå anslår at fremtidens jobber vil kreve kompetanse innen IT, KI, bærekraft og helse, noe som tilsier at vi bør revurdere hvordan vi måler elevenes kompetanse.

En mer fremtidsrettet skole

Integrering av KI i skolen bør ikke være en trussel; det viser at skolesystemet trenger en oppdatering. Skolen skal være et sted for utvikling, læring og tilpasning – ikke en arena der elever straffes for å bruke verktøy som kan forbedre læringsutbyttet. Derfor bør Udir og regjeringen ta grep og se om KI og dagens skole faktisk kan forenes, eller om det er på tide å se etter en mer fremtidsrettet skole.

FAKTA

Elevorganisasjonen er elevenes og lærlingenes organisasjon. Med sine 180 000 medlemmer tar de hver eneste dag kampen for å skape verdens beste skole. De er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon, som jobber for en skole på elevenes premisser.

Les mer på elev.no

Next article