Leap Learning har vært en innovativ kraft i utdanningssektoren i ti år og med grunnleggeren Marit Linnebo Olderheim i spissen. Hun har en klar visjon: å skifte fokuset fra undervisning til læring.
«Å lære å lære» handler om å gi elevene verktøyene til å forstå hvordan de tilegner seg kunnskap, løser problemer og tilpasser seg nye situasjoner. Dette fundamentet gir dem friheten til å utforske, utvikle og lykkes – uansett hvilke utfordringer fremtiden måtte bringe. Ifølge Marit er logikk, kreativitet og kritisk tenkning de viktigste ferdighetene for fremtiden, noe som utgjør fundamentet i Leap Learnings app-univers og lærelab-konsept.
Dessverre har læring fått et rykte for å være kjedelig og strevsomt enkelte steder. For Marit og Leap Learning er det avgjørende å gjøre læring gøy.
– Når barna opplever mestring gjennom læring, får de både glede og selvtillit, noe som gir varig læringsutbytte. Min erfaring viser at det er mye enklere å gjøre læring gøy gjennom mestring enn å få godt læringsutbytte gjennom apper som fokuserer på gaming. På dette punktet skiller Leap Learning seg fra mange andre app-leverandører, sier Marit.
Marit Linnebo Olderheim
Grunnlegger i Leap Learning
Erfaringen til Leap Learning er at det er mye enklere å gi høyt læringsutbytte og gjøre læring gøy gjennom å gi mestringsfølelse, enn det er å få godt læringsutbytte gjennom apper som fokuserer på gaming. På dette punktet skiller Leap Learning seg fra mange andre app-leverandører.
Ansvarlig skjermbruk og kvalitetstid
Ansvarlig skjermbruk er en sentral del av Leap Learnings filosofi.
– Vi vil at appene skal gi barna kvalitetstid – uten distraksjoner eller reklame, slik at de kan fokusere fullt ut på oppgavene og å lære, sier Marit.
Appene egner seg også godt hjemme som forberedelse, forlengelse eller repetisjon til det barna lærer på skolen.
Leap Learning legger til rette for mestring gjennom over 500 mikroapper, strukturert etter fargekoder og emner, slik at barna kan velge oppgaver tilpasset sitt nivå og med stor variasjon slik at ingen kjeder seg.
Lærelab´er: Mer enn bare apper
I tillegg til appene har Leap Learning utviklet fysiske lærelabber. Disse er laget for å skape mestring, læringsglede og et godt sted å lære.
– Vi kombinerer digitale og fysiske verktøy på en unik måte, slik at elevene kan jobbe på sitt nivå og i sitt eget tempo, sier Marit.
Lærelab´ene gir elevene valgmuligheter og ansvar for egen læring, samtidig som lærerne får et strukturert verktøy som frigjør tid til å støtte elevene. Skjermbruken justeres automatisk til et ansvarlig nivå, slik at en sunn balanse mellom digitale og fysiske aktiviteter opprettholdes.
Lærelabéne er delt opp i stasjoner med forskjellige læremål. For eksempel kan en stasjon fokusere på å stave ord, der elevene bruker apper for å stave enkle ord, samtidig som de deltar i fysiske aktiviteter som å lage ord med bokstaver. Denne integrasjonen av teknologi og konkrete oppgaver gir en helhetlig læringsopplevelse som appellerer til ulike læringsstiler og fremmer dypere forståelse.
Leap Learning har nå over 200 skoler i Norge som bruker appene, og noen av disse har også tatt i bruk lærelab´ene med gode resultater. Som en elev sa etter en mattelab: «Endelig får jeg til matte!»
«Leap er en fantastisk ressurs hvis en vil repetere uten å kjede seg. Elevene får trene på samme ferdighet gjennom mange ulike oppgaver. Når nivåene i klassen varierer, gir Leap akkurat det hver enkelt trenger for å jobbe på sitt nivå og for å føle mestring. Elevene lærer å lære, samtidig som de lærer å vurdere sine egne ferdigheter.»
– Statement fra en Leap- lærer
En skole for fremtiden
Marits visjon er en skole der elever lærer gjennom mestring, opplever glede og forberedes på fremtiden.
– Vi håper at Leap Learnings tilnærming til læring, med fokus på å ‘lære å lære’ gjennom en kombinasjon av apper og fysiske oppgaver, blir en naturlig del av fremtidens skole.
FAKTA
– Norges største apputvalg for grunnopplæring.
– Over 500 apper for logikk, matematikk, norsk, nynorsk, engelsk, kreativitet med mer.
– Møter alle kompetansemålene for grunnopplæring.
– Passer både hjemme, på skole og i voksenopplæring.
– Brukes i 20 forskjellige land og av over 70 000 barn ukentlig.
– Tilgjengelig på mange språk.
– Brukes i mer en 20 land
– Leap er på mange språk, og flere kommer!