Vil du ha en jobb der du virkelig kan gjøre en forskjell – både for samfunnet og for hundrevis av enkeltpersoner? En utfordrende lederjobb der ingen arbeidsdag er lik? Bli lærer, da vel!
Oppfordringen kommer fra to personer som vet hva de snakker om: Geir Røsvoll er grunnskolelærer og leder i landets største lærerorganisasjon, Utdanningsforbundet. Kaspara Halkjelsvik er nyutdannet barnehagelærer og leder i forbundets studentorganisasjon, Lærerstudentene.
– De fleste av oss har hatt en lærer som betydde noe spesielt. Det fantastiske med læreryrket er at du får sjansen til å være nettopp denne viktige personen for andre. Særlig husker jeg de lærerne som så meg og mine medelever, som var gode formidlere og helt åpenbart trivdes i jobben. De som utstrålte en oppriktig, smittende entusiasme, både til fagene og til oss elever, sier Geir Røsvoll.
Variert jobbhverdag
Heller ikke Kaspara Halkjelsvik angrer på yrkesvalget sitt. Hun sier blant annet dette om hvorfor:
– Å være lærer – enten i barnehagen eller i skolen – gir en hverdag som er variert og full av meningsfulle øyeblikk. Man får bruke sin egen kunnskap og personlighet til å gi barna et godt utgangspunkt for livet. For meg betyr det at jeg kan bruke min interesse for musikk, kreativitet og natur til å lære sammen med barna. Det er ikke mange jobber der dagen startes med å lære treåringer å spille bongotromme og avsluttes med å hoppe i sølepytter.
Lærerkrise
Det er lærerkrise i Norge i dag. Nesten hver femte lærerstilling i grunnskolen og videregående opplæring er besatt av personer uten lærerutdanning, selv om de kalles lærere. Situasjonen er like ille i barnehagene, der det mangler tusenvis av lærere. For samfunnet, barna og elevene er dette svært alvorlig – de får ikke den opplæringen de fortjener og har krav på. Men for alle som skal velge utdanningsløp og fremtidig yrke betyr dette gode jobbmuligheter veldig mange steder i landet.
– Min største motivasjon for yrkesvalget mitt er at alle barn fortjener en godt utdannet lærer, påpeker Kaspara Halkjelsvik. Hun fortsetter:
– Det fine med å jobbe i barnehagen er at yrket passer for så mange forskjellige typer mennesker. Her trengs både de som er flinke til å skape trygghet, de som liker faglige aktiviteter og språk – og de som elsker å legge til rette for lek og fysisk utfoldelse. Det er stor bredde i lærerollen, så man får hele tiden nye muligheter til å utvikle og utforske nye sider ved seg selv.
Geir Røsvoll supplerer:
– For at barn og unge skal oppleve mening og mestring, er vi helt avhengige av dyktige lærere. Hvis du velger en av de åtte ulike lærerutdanningene som finnes, lærer du både om fag og mennesker, enkeltpersoner og fellesskap, samarbeid og utvikling. Du får kunnskap om kultur og kulturer og om hvordan du kan bygge trygge relasjoner med dem du skal jobbe med.
Blant Norges viktigste
Læreryrket er blant de aller viktigste jobbene i landet, ifølge en stor kåring for noen år siden. Men at arbeidsdagene også har sine utfordringer er godt dokumentert gjennom en rekke mediesaker – og det blir dessverre stadig flere av dem. Trang kommuneøkonomi og nedskjæringer i utdanningssektoren har gjort det tøffere å være både barnehagebarn, elev – og lærer. Dette skal ikke underslås, påpeker de begge. Til tross for denne utviklingen elsker mange lærere jobben sin.
– Som lærer kommer du til å bety mye for mange. Hver dag vil du møte barn, unge eller voksne som mest av alt ønsker seg at akkurat du skal se akkurat ham eller henne. Slikt er med på å gjøre læreryrket til en av verdens beste og viktigste jobber, forklarer Geir Røsvoll.
Kaspara Halkjelsvik er enig:
– Som nyutdannet lærer skal jeg være forberedt på å møte morgendagens mangfoldige, globaliserte og digitaliserte verden, men jeg er langt fra ferdig utlært. Jeg gleder meg til å tre ut i et yrke som alltid vil være i utvikling, og som gir meg en variert og givende hverdag. Jeg tror langt flere ville ha valgt læreryrket hvis de fikk øynene opp for alle mulighetene det gir, påpeker hun.
Slik blir du lærer
For å bli lærer kreves det en lærerutdannelse som gir deg pedagogisk, didaktisk og faglig kompetanse. I Norge kan du bli lærer ved å følge ulike utdannelsesløp som kvalifiserer til ulike trinn i utdannelsessystemet.