Nå stortrives Janita Halsen som student med godt klassemiljø, turer og uteundervisning
Jeg hadde to friår etter videregående, og i ett av dem jobbet jeg i barnehage. Der koste jeg meg så gæli. Jeg så så mange muligheter for hva vi kunne gjøre og det er så spennende å få være en så stor del av hverdagen til noen andre. Derfor bestemte jeg meg for å prøve barnehagelærerutdanningen.
Kjæresten min studerer på Østlandet og jeg tenkte først å flytte sørover for å studere der. Men flere av de ansatte i barnehagen hadde studert ved DMMH, og de skrøt veldig mye av høgskolen. Til slutt bestemte jeg meg for å velge det beste lærestedet.
Jeg flyttet i kollektiv sammen med noen som begynte her året før meg. Det er jeg glad for, da hadde jeg noen å prate med før jeg ble kjent med de i klassen. Jeg holdt meg mye inne på grunn av koronaen, og da var det veldig godt å ha noen der som jeg også kan spørre om faglige ting.
Godt klassemiljø
Vi klarte å ha noen klassefester og møttes en del i fritiden før koronatiltakene ble strammet inn. Det er jeg veldig glad for, da får du automatisk ganske god kontakt. Nå har vi et veldig godt klassemiljø der alle er aktive i timene.
Vi er også mye på tur og vi har en del uteundervisning. Når vi er ute er det lettere å ta kontakt med de utenfor studiegruppen, så vil blir godt kjent på den måten også.
Jeg er veldig fornøyd med klassemiljøet. Alle vil lære, vi har respekt for og støtter opp om hverandre når vi har fremføringer. Det er så godt å kjenne på, da blir en ikke så nervøs heller. Vi er mange som er i samme situasjon og som vil det samme.
Bli barnehagelærer med DMMH
En god start på livet
Forandret meg
Jeg kjenner meg ikke igjen i tilbakemeldingene jeg får om hvordan jeg er som person. Jeg har alltid vært veldig sjenert. Nå tar jeg mer initiativ og jeg har blitt mer åpen for ting. Jeg bryr meg ikke lenger så mye om hva folk tenker.
Her på DMMH er jeg vara for tillitsvalgte i Studentparlamentet. Studentparlamentet gir studentene mulighet til å få frem sine meninger om alt fra studiemiljø til faglige innspill. Jeg er også klasserepresentant i gruppa som skal gi tilbakemeldinger i fagområdet Barns utvikling, lek og læring. Studiet er lagt opp på en ny måte i år, og høgskolen ville ha med studentrepresentanter som kan si hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Vi lærer på en annen måte enn på videregående.
Vi har mange av de samme fagene som på videregående, men vi jobber med dem på en annen måte. Jeg har for eksempel aldri vært god i naturfag og var skeptisk til det. Men nå jobber vi med det ut i fra et barneperspektiv. Vi får noe i tillegg til det vi har lært tidligere, det samme gjelder fag som norsk. Jeg satt ofte og leste for barna om morgenen da jeg jobbet i barnehage. Jeg syntes ikke det var så morsomt og ble ofte trøtt. Nå ser jeg andre ting i tekstene og synes det er spennende å lære om formidling av billedbøker.
DMMH er en herlig plass å studere på. Det er så mange muligheter og noe for alle sammen. Samme hvilke interesser du har er det lett å skaffe venner.
Det jeg kanskje setter mest pris på er lærerne. De underviser på en sånn måte at de gjør ting artig, det gir meg en god mulighet til å lære. De er så engasjerte og da blir det automatisk lettere å lære.
Nå gleder jeg meg til praksis, jeg har savnet barna i barnehagen og jeg gleder meg til å bli kjent med nye barn og voksne. Det er spennende å se hvor forskjellig barnehagene kan gjøre ting.
FAKTA
DMMH ble grunnlagt i 1947, og er den eneste høgskolen i landet som har utdanning av barnehagelærere som hovedoppgave. Ved DMMH finner du ca. 1400 studenter og 160 ansatte. Vi arbeider aktivt for å ivareta barns behov og rettigheter, samt å synliggjøre barns perspektiver i samfunnet.