Norge er et lite land, men på havet er vi en stormakt. Norske sjøfolk, teknologi og skip finnes over hele verden. I Singapore vet folk hvor Fosnavåg er, og i USA trener sjøfolk i simulatorer fra Kongsberg. Bli kjent med tre veier til en maritim karriere.
– Jeg valgte yrkesfag fordi jeg hadde veldig lyst til å jobbe på sjøen. Og yrkesfag var perfekt for det. Livsstilen er det beste med en maritim karriere. Når jeg er hjemme har jeg fri og kan gjøre hva som helst, og på sjøen får jeg være med på mye spennende og gøy, sier Jan-Rune Smenes Reite.
Jan-Rune er bare 20 år, men har allerede rukket å gjøre mye. På videregående gikk han Vg1 Teknikk og industriell produksjon (TIP) og Vg2 Maritime fag. Etterpå jobbet han som matroslærling på subseaskipet Olympic Intervention IV, og nå tar han en bachelor i nautikk på NTNU i Ålesund.
– Mitt beste øyeblikk hittil var å få styre båten jeg begynte på som lærling. Det var solnedgang og utrolig fint. Skipperen guidet meg og det gikk kjempebra. Det var helt fantastisk å selv kunne styre et nesten 100 meter langt fartøy, sier Jan-Rune.
Skulle bli sjømann som tiåring
– Jeg har ingen sjøfolk i familien, så de var overrasket da jeg som tiåring sa jeg ville bli sjømann. Jeg tror valget kom av at jeg alltid har vært fascinert av å se fiskerne dra til sjøs, og at jeg har vokst opp med båtliv, sier Rakel Meling (24).
Rakel jobber som styrmann på fergen MF «Sjernarøy», som går i rutetrafikk i Rogaland. Hun tok TIP og Maritime fag på videregående. I ettertid har hun gått dekksoffiserutdanning ved Fagskolen Rogaland og vært lærling, kadett og matros i Norled.
Mannskapet blir en familie nummer to
Simon Morfeld (19) jobber som motormannslærling på T/B Baut på Mongstad i Hordaland. Han tok TIP og Maritime fag, med fordypning i maskin, på Skoleskipet Gann.
– Det beste med å jobbe maritimt er utfordringene man får hver dag. Jeg liker også miljøet ombord. Mannskapet blir en familie nummer to. Jeg har alltid vært veldig interessert i maskiner. På et skip får jeg jobbe med maskiner som er enormt store og sterke, sier Simon.
Et hav av muligheter
70 prosent av kloden er hav og 90 prosent av dette er ennå uutforsket. Norge har en lang kyst og fem ganger så mye hav som land. Det betyr at havet er Norges kanskje viktigste ressurs, verdiskaper og arbeidsplass.
– Skipsfarten og den maritime næring er i stadig endring og de neste tiårene vil bli en spennende reise for alle innenfor industrien. Da trenger man også nye ideer og unge talenter inn i bransjen. Med en karriere i maritim næring, både på sjø og på land, er du med på å forme fremtidens Norge, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund.
,