Christian Naaden begynte som matroslærling da han var 19 år. Nå har han startet på Fagskolen i Hordaland og målet er å bli styrmann, eller kanskje kaptein.
– Jeg har både arbeidet på lastebåt, ferge og hurtigbåt. I tillegg trives jeg veldig godt på sjøen og derfor var det ganske naturlig at jeg sikter meg inn på en videre maritim utdanning. Valget falt på dekksoffisersutdanningen på Austevoll, og årsaken til at jeg valgte fagskolen er at denne utdanningen er veldig yrkesrettet og praktisk, mens en høyskoleutdannelse blir mye mer akademisk, sier Christian.
Høyere yrkesfaglig utdanning
På studiet er det mest fokus på de viktigste fagene som lastlære og navigasjon, men det undervises også i andre fag som ledelse, økonomi, norsk og engelsk.
– Fagskolen er veldig godt utstyrt. Her ute på Austevoll har vi for eksempel en stor brosimulator som er komplett og som er utstyrt med skjermer i nesten 360 grader slik at opplevelsen blir helt realistisk. Vi har også andre simulatorer med kartmaskiner, radar og ulike instrumenter slik at vi får føle hvordan det er å navigere og manøvrere et fartøy. I tillegg har vi en radiolab og i løpet av utdannelsen får vi avlagt eksamen og får radiosertifikat. På skolens avdeling i Bergen har de tilsvarende utstyr, med flere av de største simulatorene, forklarer han.
– Dette er en kjempebra utdannelse og jeg er veldig fornøyd med valget. Nå har det jo også blitt slik at vi får studiepoeng. Dekksoffiserutdanning gir 120 studiepoeng og generell studiekompetanse etter 2 år. Det betyr at jeg for eksempel kan fortsette på høyskolen for å avlegge en bachelor. At jeg kan bygge videre på fagskolen på den måten er en stor fordel.
Skal jobbe som styrmann
Akkurat på hva slags båt Christian skal jobbe på etter studiene vet han ikke, men han vil måtte arbeide i et halvt år som kadett før han kan tre inn i en styrmannsstilling.
– Siden man får opprykk etter hvert som man får mer erfaring er det også mulig å bli kaptein etter noen år, så vi får se hva fremtiden bringer, sier Christian til slutt.
Av Tom Backe, [email protected]