Den maritime bransjen er tradisjonelt svært mannsdominert. Dette søker Torghatten å gjøre noe med. Med aktiv rekruttering og arbeid mot kjønnsbalanse, tilstreber de å ansette kvinner i alle konsernets stillinger.
Tanja hatet sin første arbeidsdag på sjøen.
– Jeg ble sjøsyk allerede første kvelden. Det var rare lukter og ukjente folk, og jeg håpet jeg skulle brekke ei hand slik at jeg kunne komme hjem.
Tilfeldigheter hadde ført henne til å prøve seg som messepike på en fabrikktråler, og selv om hun hadde vært fascinert av sjølivet fra hun var liten, var introduksjonen til yrket alt annet enn positivt.
Men hun lærte seg raskt at man skulle være forsiktig med hva man ønsker seg.
– Ei uke etter at vi dro på sjøen var det ganske dårlig vær med mye slingring. Jeg sklei på gulvet, smalt i veggen og brakk handa. Men nå hadde det gått ei uke, og jeg hadde begynt å trives, så heldigvis fikk jeg bli om bord likevel.
Det var starten på tre og et halvt år på tråleren, med det hun beskriver som «fantastiske år med så mange fine folk».
Dette var i 1997. Og nå, nesten 30 år senere, kan hun ikke tenke seg å jobbe med noe annet. Etter flere forskjellige stillinger, og videreutdanning gjennom fagskolen i Trondheim, endte hun opp som skipsfører på en hurtigbåt i et av Norges største ferje- og hurtigbåtrederi – Torghatten.
Rekrutterer aktivt for kjønnsbalanse
Hun legger ikke skjul på at bransjen i sin helhet er svært mannsdominert.
– Det er ikke noe jeg tenker over til daglig, da vi er flere kvinner der jeg jobber.
Torghatten jobber nemlig aktivt for å rekruttere kvinner i alle stillinger. De har en total kvinneandel på 16 prosent, og i konsernledelsen er det hele 45 prosent kvinner.
– Men hvis man ser litt utenfor min arbeidsplass er det ikke tvil om at dette er et mannsdominert yrke.
Hun snakker varmt om arbeidsmiljø og profesjonalitet i bransjen, selv der hvor brorparten er mannlige ansatte.
– Selv da jeg var eneste dame blant 15 menn på fiskebåt så stortrivdes jeg. Jeg har alltid, uten unntak, blitt godt mottatt der jeg har jobbet. Det er jo sånn at ingen liker alle like godt, men det er viktig å gå overens når man er på båt i dager og uker av gangen.
Hun mener dyktigheten til kollegaene har æren for at hun er der hun er i dag.
– Vi har en utrolig god tone på jobb, en god miks av fleip og alvor. Ellers er hver dag forskjellig, nye fjes og nytt vær. Ingen anløp er like, og det kan til tider være ganske spennende med utfordrende værforhold. Det er mye ansvar å skulle ta vare på en båt med passasjerer i alle aldre, og uforutsette ting kan skje.
Trenger flere
Men selv om hun stortrives på jobb, og skryter av kvinneandelen i Torghatten, mener hun at bransjen absolutt trenger flere kvinner.
– Jeg var eneste kvinne i min klasse da jeg gikk på fagskolen, og vi var 23 stykker. Det er ikke et yrke som tilsier at man må være «stor og sterk mann», men det har kanskje vært en typisk tanke?
Hun mener det er verdi i å ha begge kjønn representert i slikt arbeid, og oppfordrer flere kvinner til å søke seg på sjøen.
– Det finnes så mange forskjellige jobber der ute, og så mye herlige folk å jobbe med. Det er heller ikke noe problem å kombinere familie og båt, velger man lokalfarten er det helt ypperlig.
– Jeg tror også den gamle holdningen om at kvinner ikke har noe på sjøen å gjøre er i ferd med å forsvinne. Det er så mange damer før meg som har bevist nettopp det – at det har vi.
Torghatten AS er et av landets største transportkonsern med en årlig omsetning på cirka 3 mrd kr og cirka 1250 ansatte. Hovedvirksomheten er innenfor transport på sjø, fordelt på ruter for ferje og hurtigbåt i hele Norge.
Av Morten Risberg