Å bruke et helt skoleår til å spille dataspill eller å utvikle egne spill kan høres ut som en uoppnåelig drøm. Men på Bjerkely Folkehøyskole er det mulig. De har egne linjer for cosplay og foto, tegneserier og manga, samt for e-sport og spillutvikling.
– Jeg søkte på folkehøyskole.no etter passende tilbud siden jeg ønsket meg et år på folkehøyskole. Der fant jeg Bjerkely som jeg ble interessert i med en gang. For det første virket det som om det var veldig ordentlig der, og ikke minst hadde de et tilbud i League of Legends som er det spillet jeg spiller. Siden de hadde dette tilbudet, som gjorde det mulig for meg å bruke et helt år på å spille dataspill, ble valget enkelt for meg, sier 19 år gamle Daniel Leite fra Mosjøen.
E-sportlinja
Fellesnevneren for tilbudene på Bjerkely Folkehøyskole er at de tilbyr kreative fag. E-sport, som Daniel valgte er én av linjene på skolen.
– Formålet med skolen vår er å bidra til å gi elevene våre mulighet til å dyrke sine egne interesser. Her får de hjelp og blir coachet av engasjerte lærere som tar hobbyen deres seriøst. Og ikke minst finner elevene likesinnede som deler de samme hobbyene og interessene som dem – det bidrar til å bygge opp det fantastisk gode miljøet vi har her, sier Gjermund Fladby som er lærer i e-sport på Bjerkely.
Gjermund Fladby
Lærer i e-sport, Bjerkely Folkehøyskole
E-sportlinja består av mye mer enn bare det å spille dataspill. De har gymtimer med fysisk aktivitet flere ganger i uka og forelesninger om replayanalyse, kosthold, sportsmentalitet, teamarbeid, kommunikasjon, feilhåndtering og kosthold for å nevne noen av temaene. I tillegg har de spillspesifikke emner om for eksempel CS:GO og League of Legends hvor forelesningene enten er med egne lærere eller i regi av eksterne forelesere.
– Den tredje delen av faget er egenutvikling, eller rett og slett tiden du får til egen disposisjon for å spille det spillet du har kommet hit for å bli bedre i. Denne utviklingen skjer enten alene eller sammen med laget ditt. Noen danner lag her på skolen, mens andre bruker tiden sammen med en lærer og blir coachet. De som vil spille alene får også lov til det, forklarer e-sportlæreren.
Spillutvikling
En annen linje som har blitt veldig populær ved Bjerkely Folkehøyskole er spillutvikling. Målet for denne linjen er at elevene skal tilegne seg nok kunnskap om alt de trenger for å kunne utvikle dataspill fra A til Å.
– Kunnskapene som trengs spenner vidt og innebærer at eleven må ha kunnskap om mange fagområder. Først og fremst må de kunne beherske programmering og Unity, men de må også kunne en del om gamedesign, som handler om å utvikle den overordnede ideen bak spillet du skal lage. Men det å lage spill inneholder mange elementer som må virke sammen for å gi en god totalopplevelse. Derfor må elevene i tillegg til selve gamedesignet og programmeringen også ha kunnskaper om grafikk, samt også lære å bruke lydeffekter, for å skape spill med gode opplevelser. Derfor er vi også innom disse elementene, forklarer Sebastian Vråle som er linjelærer for spillutvikling.
Sebastian Vråle
Lærer i spillutvikling, Bjerkely Folkehøyskole
Mye av undervisningen innen spillutvikling brukes på programmering, siden det er den aller viktigste pilaren for å få noe til å skje i det hele tatt i spillene. Først og fremst opparbeider elevene kunnskap om C# og spillmotoren Unity.
– De fleste kan nesten ingenting når de begynner her, men på slutten av skoleåret klarer som regel alle å lage et eller annet spill de er fornøyde med, og de aller flinkeste lager skikkelig kule spill nærmest uten min hjelp i det hele tatt. Det er kjempegøy, fortsetter Sebastian Vråle.
Nyttig kunnskap
Men har det noen verdi å bruke et helt år på å spille dataspill eller lære å lage dem?
– Ja, svarer to samstemte linjelærere i kor.
– For det første har de som tar et år på folkehøgskole allerede vist at de klarer å fungere og leve sammen med andre. Vi opplever hele tiden elever som vokser mye både personlig og sosialt i løpet av det året de er her. Derfor gir et år på folkehøyskole stor verdi senere i livet, tilføyer de.
Elevene som har gått e-sport har bevist at de kan kommunisere og jobbe mot et felles mål sammen med andre, og individuelt sett er det å mestre noe i e-sport ganske likt det å mestre mange andre ting.
– Man lærer seg feilhåndtering som man kan bruke på andre felt man ønsker å bli god på også. I tillegg tilegner elevene seg rett og slett verdifull livskunnskap om kosthold, trening og nok søvn. Vi har hatt elever som har tatt skikkelig tak i sin egen livssituasjon og snudd om på hele livsstilen sin, forteller Gjermund Fladby.
– På linja for spillutvikling er det særlig programmeringsdelen som er nyttig. Vi legger vekt på at elevene ikke bare klarer å skrive programkodene som trengs, men at de skjønner selve programmeringen. Dette er veldig nyttig å kunne i forbindelse med alle mulige programmeringsjobber senere, og programmering er etterspurt kompetanse på mange områder i arbeidslivet. Ofte må elevene bruke litt tid på å knekke koden før de forstår programmeringen helt. Det kan være ganske vanskelig for mange, men når de først har kommet over kneika, ser vi ofte at store fremskritt kommer raskt, legger Sebastian Vråle til.
Godt miljø – fornøyde elever
I juni hvert eneste år opplever lærerne ved Bjerkely Folkehøgskole det samme: På siste skoledag triller tårene blant elevene. Da har de blitt en fin gjeng og fått venner for livet etter et år ved skolen.
– Det er gøy å gå her både fordi det er mye spennende som skjer og at vi lærer masse. Men også fordi vi blir kjent med mange som deler akkurat de samme interessene. Derfor kan jeg ikke annet enn å anbefale et slikt studieår til andre, avslutter Daniel Leite fornøyd.
Av Tom Backe