Å skaffe seg oversikt over hvilke farer og problemer som kan oppstå på arbeidsplassen er helt avgjørende for å forebygge arbeidsrelaterte skader og helseplager. Likevel avdekker Arbeidstilsynet at nesten halvparten av virksomhetene som kontrolleres ikke jobber godt nok med denne viktige delen av arbeidsmiljøarbeidet.
Noe av det viktigste en arbeidsgiver kan gjøre for å unngå at
arbeidstakerne blir syke eller skadet av jobben, er å sørge for å ha
oversikt over hva som kan gå galt på arbeidsplassen. De må vite hvordan
de kan hindre uheldige belastninger og hendelser, og hvordan de kan
begrense skadeomfanget hvis uheldige situasjoner likevel oppstår.
Arbeidsmiljøloven
stiller derfor krav om at arbeidsgiver skal sørge for systematisk
HMS-arbeid på alle plan i virksomheten. En viktig del av det
systematiske HMS-arbeidet er å kartlegge og vurdere risikoforhold som de
ansatte kan utsettes for i arbeidet og å iverksette tiltak for å
redusere risikoen. Arbeidstilsynet kontrollerte dette kravet i nesten
5000 tilsyn i 2018 og fant ett eller flere brudd på kravet i nær
halvparten av disse tilsynene. Dette er på linje med funn i tilsyn i
2016 og 2017. Arbeidstilsynet har funnet brudd i nær 40 prosent av
tilsynene der vi har kontrollert kartlegging og risikovurdering så langt
i 2019.
Mange må bli bedre
Mange bedrifter jobber
godt og seriøst med å ivareta helsa og sikkerheten til sine ansatte,
men vi ser at mange må bli bedre til å kartlegge og vurdere risiko. For å
kunne sette inn gode tiltak, er det først nødvendig å ha god oversikt
over hvilke farer og problemer som kan oppstå.
Funnene fra
tilsyn tyder på at mange virksomheter har utfordringer med å gjennomføre
denne viktige delen av arbeidsmiljøarbeidet på en god nok måte. Dette
gjelder mange bransjer og mange ulike typer risiko, for eksempel vold og
trusler i skolen og helsesektoren, helsefarlig eksponering av brannrøyk
hos brannfolk og feiere eller folk som jobber med farlige kjemikalier,
og forebygging av ulykker i bygg og anlegg. Arbeidstilsynet veileder
derfor virksomheter om både systematisk HMS-arbeid generelt, og
kartlegging, risikovurdering og tiltak spesielt.
Sjekk ut risikohjelpen
Arbeidstilsynet
har i samarbeid med bransjeorganisasjoner i flere bransjer utviklet
Risikohjelpen. Dette er et nettbasert, bransjespesifikt og praktisk
verktøy som loser virksomhetene gjennom trinnene i kartlegging og
risikovurdering og anbefaler tiltak de kan iverksette på bakgrunn av
gjennomgangen. Verktøyet er per i dag rettet mot små og mellomstore
virksomheter i næringene frisør og renhold og deler av
transportnæringen.
Vi håper og tror at Risikohjelpen vil
hjelpe mange små og mellomstore virksomheter med å gjennomføre gode
risikovurderinger og iverksette egnede tiltak. Tilbakemeldinger fra
brukerne så langt er at de opplever dette som et nyttig verktøy, og
Arbeidstilsynet ønsker at alle arbeidsgivere i alle bransjer skal se
gevinsten ved å styrke det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet.
Arbeidsrelatert
sykdom og skade rammer enkeltmennesker og bedrifter hardt. Og det
koster samfunnet milliardbeløp hvert eneste år. Mesteparten av dette
kunne vært unngått med tiltak som koster en brøkdel. Godt HMS-arbeid
lønner seg, både for de ansattes sikkerhet og helse, for bedriftene og
for samfunnsøkonomien.
Av Trude Vollheim, direktør i Arbeidstilsynet